Wednesday, September 28, 2011

WARKAH PRESIDEN


PRESIDEN
DATO' DR. SIDDIQ FADZIL



  Memang menghairankan, bagaimana umat yang tahu bahawa perintah pertama agamanya adalahiqra' (baca), tiba-tiba ditimpa kelesuan budaya ilmu. Mungkin antara puncanya adalah kegagalan menyingkapi kitab suci (al-Qur'an) dengan benar. Al-Qur'an hanya dibaca dengan motif ta'abbudiysemata-mata, sekadar ritaul mencari pahala. Yang rata-rata terbudaya adalah pembacaan pasif, tanpa kesedaran tadabbur, merenung dan menangkap mesejnya dengan sikap responsif. Yang penting segera khatam, bukan kefahaman dan penghayatan. Tradisi pembacaan kitab suci telaha kehilangan dimensi ta'aththur atau rasa terkesan dengan al-Qur'an. Kegagalan melakukan pembacaan yang produktif telah mengakibatkan kebekuan intelektual, ketandusan spritual, dan kelesuan budaya maju. 

  Kemungkinan lain adalah kegagalan sistem pendidikan kita membina semangat cintakan ilmu. Memang sistem ini telah melahirkan generasi berprestasi akademik, tetapi mereka bukan generasi pencinta ilmu. Persaingan mencapai kecemerlangan prestasi bukanlah indikasi cinta dan ghiarah terhadap ilmu, tetapi lebih kepada berupa persaingan merebut peluang yang lebih baik di pasaran kerja. Demikianlah salah satu jelmaan gejala Excellence Without a Soul, ungkapan yang diangkat oleh Harry R.Lewis menjadi judul dibukunya tentang Universiti Harvard. Universiti termegah didunia itu dikatakan sering ditimpa petaka keintelektualan yang sangat berat akibat terobsesi dengan kecemerlangan akademik, tetapi kehilangan roh, jiwa, dan erti hakiki pendidikan. Pendidikan islam juga tampknya semakin jauh ikut terseret ke ruang musibah kehilangan roh. Adalah sangat malang , bahawa roh yang hilang itu termasuk roh iqra', titah yang mengawali segala perintah , kata pembuka kitab mukjizat berdaya transformatif (al-i'jaz al-taghyiriy) yang mencengangkan. Justeru , tranformasi ketamadunan yang merubah masyarakat jahiliah menjadi umat pencerah bermula dengan satu kata: iqra!(baca!).

     Kembali kepada ke semangat iqra' bererti melakukan tindakan korektif terhadap orientasi keilmuwan masa kini yang rata-rata sudat hanyut dibawa arus sekularisasi, polititasi dan komersiallisasi. Institut-institut keilmuwan tidak lagi dapat menentukan bahawa yang diajarkan adalah ilmu yang memanusiakan dan mengutuhkan kemanusiaan. Akibat menguatkan orientasi 
market driven, yang diutamakan adalah ilmu yang memenuhi permintaan dunia pekerjaan. Demikianlah krisis yang sedang mengacau-bilaukan tradisi keilmuan kita. Dengan meremehkan ilmu-ilmu yang mendidik dan memanusiakan yang dapat dilahirkan dengan hanya-hanya pekerja-pekerjayang berkemahiran, bukan kualiti keinsanan. Institusi-institusi keilmuan bukan lagi tempat orang yang tertumpu mencari 'ilman nafi'an, ilmu yang bermanfaat demi mencari ridha ilahi dan kesejahteraan.

  Antara jelmaan paling menyolok krisis keilmuan yang sedang terjadi termasuklah keleuasan gejala pengkhianatan terhadap ilmu. Tampaknya trajedi keintelektual yang pernah diungkapkan oleh Julien Benda tentang La Trahison des clercs atau pengkhianatan kaum cendekiawan, tidak hanya relevan dalam konteks Perancis awal abad-20, tetapi sudah menjadi fenomena biasa dimana-manasepanjang masa. Dimana-mana orang selalu berpendirian yang tidak berasakan ilmu malah berasaskan nafsu. 

   Budaya kemunafikan tersebut harus dilawan dengan gerakan moral, gerakan pencerahan dan gerakan pencerdasan umat. Gerakan tersebut harus berintikan pemugaran semangat iqra' dan pendaulatan nilai ilmu. pembinaan generasi pencinta ilmu harus diangkat menjadi agenda utama. Cita-cita pembinaan masyarakat berasaskan ilmu atau knowledge-based society tidak mungkin terlaksana tanpa sumber motivasi kekuatan nilai ilmu. justeru, nilai budaya adalah sumber motivasi dan sekali gus ppembentuk bangsa. Do'a Rabbi zidni'ilman harus menjadi amalan harian yang disertai komitmen terhadap pendidikan sepanjang hayat.

berburu ke padang datar, 
dapat rusa belang kaki.
berguru kepalang ajar,
bagai bunga kembang tak jadi.

sekian.



No comments:

Post a Comment